fbpx
  • Read All About It

    Magazine Homepage for Foundry

  • Read All About It

    Magazine Homepage for Foundry

22 huhtiSiirretään EU raiteille


Eurooppa on maantieteellisenä alueena suhteellisen pieni, kun verrataan pinta-alaa esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan tai Kiinaan. Tästä huolimatta Euroopassa lentoliikenne on erittäin yleistä. Vuonna...Read More

16 huhtiEurovaalikampanjan julkistuspuhe Vasemmistoliiton puoluevaltuustossa 23.3.2019


Rakkaat ystävät! Elämme aikaa, jossa meitä uhkaavat ilmastonmuutos ja eriarvoistuminen. Arvot ovat koventuneet ympäri planeetan ja moni meistä kokee turhautumista nykymenoon….

Read More

FEATURED ARTICLES

Choose Posts by Category

Eurovaalikampanjan julkistuspuhe Vasemmistoliiton puoluevaltuustossa 23.3.2019

Rakkaat ystävät! Elämme aikaa, jossa meitä uhkaavat ilmastonmuutos ja eriarvoistuminen. Arvot ovat koventuneet ympäri planeetan ja moni meistä kokee turhautumista nykymenoon....

FASHION ARTICLES

Choose Posts by Category

huhtikuu 22, 2019 in Eurovaalit2019, kirjoitus, liikenne, ympäristö

Siirretään EU raiteille

Read Story
huhtikuu 16, 2019 in Eurovaalit2019, Puhe

Eurovaalikampanjan julkistuspuhe Vasemmistoliiton puoluevaltuustossa 23.3.2019

Read Story

GAMING ARTICLES

Choose Posts by Category

huhtikuu 22, 2019

Siirretään EU raiteille

Eurooppa on maantieteellisenä alueena suhteellisen pieni, kun verrataan pinta-alaa esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan tai Kiinaan. Tästä huolimatta Euroopassa lentoliikenne on erittäin yleistä. Vuonna 2017 Euroopan Unionissa oli 1 043 (tuhat neljäkymmentäkolme) miljoonaa lentomatkustajaa (Eurostat). Lähes puolet (47 %) kaikista lennoista oli Euroopan Unionin sisäistä matkustamista. Oheisessa Eurostatin julkaisemassa kuvassa esitetään kymmenen lentokenttäparia, joiden välillä lennetään eniten Euroopassa. Huomionarvoista on, että ainoastaan yksi näistä lentoreiteistä ylittää valtion rajan ja kaikki muut ovat valtion sisäistä lentoliikennettä. Esimerkiksi vuonna 2017 Madridin ja Barcelonan välisen noin 600 kilometrin matkan teki lentokoneella yli 2,3 miljoonaa matkustajaa.

(Kuva avautuu isompaan ikkunaan klikkaamalla, Lähde Eurostat)

Lentoliikenteen näkymät eivät myöskään ole vähenemään päin, vaikka lentämistä pidetäänkin suurena hiilidioksidipäästöjen aiheuttajana. Euroopan lentokenttien yhteinen järjestö ACI Europe arvioi lentoliikenteelle 53 % kasvua vuoteen 2040 mennessä, jolloin ongelmaksi tulee myös riittämätön lentokenttien kapasiteetti (ACI Europe). Arvion mukaan 160 miljoonaa matkustajaa eli 1,5 miljoonaa lentoa jää tekemättä riittämättömän lentokenttäkapasiteetin takia. ACI:n mukaan lentokenttiä on siis rakennettava ja laajennettava entisestään.

Onko tässä kehityksessä mitään mieltä? Haluamme lentää entistä enemmän ja vielä pääosin oman maan sisällä. Nyt jos milloin on oikea hetki EU:lla ohjata tulevaisuuden matkustusta. Sen sijaan, että rakennetaan lentokenttiä, voisimme rakentaa parempaa rautatieverkkoa. Erinomainen esimerkki toimivasta raideliikenteestä löytyy Japanista. Nousevan auringon maassa tehdään vuosittain yli 10 miljardia junamatkaa. Itseasiassa lähes kaikki maailman 50 vilkkainta rautatieasemaa löytyvät Japanista (Japan Today, helmikuu 2013) Uutta teknologiaa ei siis tarvitse edes kehittää, sillä nopeita ja toimivia ratkaisuja junaliikenteeseen on jo olemassa. Kyse on enemmänkin oikeisiin asioihin panostamisesta.

Miten tämä sitten tehtäisiin? Euroopan Unioni tukee monenlaisia kehityshankkeita ja onkin rahoittanut jo esimerkiksi raideliikenteen kehittämistä CEF Transport -projektien kautta. Tätä kehitystyötä tulee jatkaa entistä kunnianhimoisemmin. Raideliikenteen käytänteiden ja laadun kehittämiseen tulee panostaa ja rahoitusta tulee siirtää fossiilisen energian tuista junaliikenteeseen, jotta voimme korvata osan EU:n sisäisestä lentoliikenteestä, erityisesti maiden sisäisiä lentoja.

Tulevaisuuden Euroopassa junalla matkustaminen voi olla nopeampaa, mukavampaa ja ympäristöystävällisempää kuin lentäminen. Se on mahdollista, jos vain haluamme.

Rakkaat ystävät!

Elämme aikaa, jossa meitä uhkaavat ilmastonmuutos ja eriarvoistuminen. Arvot ovat koventuneet ympäri planeetan ja moni meistä kokee turhautumista nykymenoon. Ilmaston puolesta marssitaan ympäri maailman ja tuloerot kasvavat entisestään.

Euroopan Unioni on Nobelin rauhanpalkinnon arvoinen rauhanrakentaja. Kuitenkin se on epäonnistunut ottamaan vastuuta globaaleista ongelmista ja vastamaan meidän kansalaisten huoliin. EU ei voi olla pelkkä talousliitto, sillä hyvä elämä rakentuu muullekin kuin kuluttamiselle. Meidän on yhdessä rakennettava kestävämpää ja sosiaalisempaa Eurooppaa, jossa heikommista pidetään huolta ja autetaan takaisin jaloille. EU:n tulee lisätä sosiaalista ulottuvuuttaan. Talouden lisäksi on puhuttava arvoista ja edistettävä sosiaalisten oikeuksien ja parempien työolojen toteumista. Tasa-arvon Euroopan Unioni on inhimillisten arvojen Eurooppa.

Euroopan Unioni on myös talousliitto. Mutta talouttakin voi tehdä monella tavalla. Tulevaisuuden EU on kestävän kehityksen ja ekologisen talouden suunnannäyttäjä. Päästökauppa on hyvä mekanismi, mutta se vaatii korjauksia. Samoin on EU:n tukien ja investointien laita. Fossiilitalouden tuet pitää siirtää puhtaaseen energiaan ja teknologioihin, jolloin pystymme kehittämään teollisuuttamme uudelle tasolle ja samalla parantamaan ympäristön tilaa. Kierrätykseen ja kiertotalouteen panostamalla pääsemme eroon ympäristölle ja ihmisille haitallisesta kertakäyttökulttuurista.

Huomisen Eurooppa voi olla suunnannäyttäjä vastuullisessa yritystoiminnassa, ympäristön suojelussa ja ihmisten hyvän elämän mahdollistajana. Tämä muutos on jo tapahtumassa, mutta se tarvitsee lisää vettä myllyyn.

Rakkaat ystävät. Rakennetaan yhdessä oikeudenmukainen Eurooppa. Tehdään se jo tänään.

INSTAGRAM