fbpx

Siirretään EU raiteille

Eurooppa on maantieteellisenä alueena suhteellisen pieni, kun verrataan pinta-alaa esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan tai Kiinaan. Tästä huolimatta Euroopassa lentoliikenne on erittäin yleistä. Vuonna 2017 Euroopan Unionissa oli 1 043 (tuhat neljäkymmentäkolme) miljoonaa lentomatkustajaa (Eurostat). Lähes puolet (47 %) kaikista lennoista oli Euroopan Unionin sisäistä matkustamista. Oheisessa Eurostatin julkaisemassa kuvassa esitetään kymmenen lentokenttäparia, joiden välillä lennetään eniten Euroopassa. Huomionarvoista on, että ainoastaan yksi näistä lentoreiteistä ylittää valtion rajan ja kaikki muut ovat valtion sisäistä lentoliikennettä. Esimerkiksi vuonna 2017 Madridin ja Barcelonan välisen noin 600 kilometrin matkan teki lentokoneella yli 2,3 miljoonaa matkustajaa.

(Kuva avautuu isompaan ikkunaan klikkaamalla, Lähde Eurostat)

Lentoliikenteen näkymät eivät myöskään ole vähenemään päin, vaikka lentämistä pidetäänkin suurena hiilidioksidipäästöjen aiheuttajana. Euroopan lentokenttien yhteinen järjestö ACI Europe arvioi lentoliikenteelle 53 % kasvua vuoteen 2040 mennessä, jolloin ongelmaksi tulee myös riittämätön lentokenttien kapasiteetti (ACI Europe). Arvion mukaan 160 miljoonaa matkustajaa eli 1,5 miljoonaa lentoa jää tekemättä riittämättömän lentokenttäkapasiteetin takia. ACI:n mukaan lentokenttiä on siis rakennettava ja laajennettava entisestään.

Onko tässä kehityksessä mitään mieltä? Haluamme lentää entistä enemmän ja vielä pääosin oman maan sisällä. Nyt jos milloin on oikea hetki EU:lla ohjata tulevaisuuden matkustusta. Sen sijaan, että rakennetaan lentokenttiä, voisimme rakentaa parempaa rautatieverkkoa. Erinomainen esimerkki toimivasta raideliikenteestä löytyy Japanista. Nousevan auringon maassa tehdään vuosittain yli 10 miljardia junamatkaa. Itseasiassa lähes kaikki maailman 50 vilkkainta rautatieasemaa löytyvät Japanista (Japan Today, helmikuu 2013) Uutta teknologiaa ei siis tarvitse edes kehittää, sillä nopeita ja toimivia ratkaisuja junaliikenteeseen on jo olemassa. Kyse on enemmänkin oikeisiin asioihin panostamisesta.

Miten tämä sitten tehtäisiin? Euroopan Unioni tukee monenlaisia kehityshankkeita ja onkin rahoittanut jo esimerkiksi raideliikenteen kehittämistä CEF Transport -projektien kautta. Tätä kehitystyötä tulee jatkaa entistä kunnianhimoisemmin. Raideliikenteen käytänteiden ja laadun kehittämiseen tulee panostaa ja rahoitusta tulee siirtää fossiilisen energian tuista junaliikenteeseen, jotta voimme korvata osan EU:n sisäisestä lentoliikenteestä, erityisesti maiden sisäisiä lentoja.

Tulevaisuuden Euroopassa junalla matkustaminen voi olla nopeampaa, mukavampaa ja ympäristöystävällisempää kuin lentäminen. Se on mahdollista, jos vain haluamme.